perjantai 3. maaliskuuta 2017

Hunajan tuotannon odotusarvot

Odotamme lopultakin vähintään kohtalaista hunajavuotta. Toiset odottavat innolla ja toiset huolissaan ylituotantoriskin takia. Hunajaa tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin enemmän kuin aiemmin. Markkinat suoratastaan huutavat Suomalaista hunajaa. Jo vuosia ennustettavissa ollut lisääntynyt kulutus ja samoin vientimarkkinoiden mahdollisuudet ovat realisoituneet yrittäjien kannalta karullakin tavalla meidän alalla.

Hunajan tuojat eivät sääliä tunne, vaan rökittävät suomalaisia hunajantuottajia surutta. Maksamme jo kolmannet oppirahat kotiläksyjen laiminlyönnin takia hunajamarkkinoilla. Ensimmäinen kerta tapahtui silloin, kun SAM opetti meille käytännössä hunajapakkausten tuotekuvan merkitys päivittäistavarakaupan myynnissä. Toinen kerta tapahtui silloin, kun hunajaa sattui tulemaan yli oman tarpeen ja hinta polkaistiin saman tien alle kahteen euroon kilolta. Kolmas kerta tapahtuu juuri nyt, kun tuontihunaja kaappaa suomalaisen hunajan markkinoita hunajan puutteen takia. Jokaisen liiketaloudessa toimivan hunajan pakkaamon on pakko tuoda tuontihunajaa markkinoille, mikäli siihen pystyy. Teettää taas vähän pirusti töitä vallata markkinat takaisin ja se työ on pakko myös tehdä.

Koko hunajamarkkina on muuttunut ja muuttumassa kovaa vauhti. Tulevaisuudessa tuotamme hunajaa, jolla a) kilpaillaan kotimaan päivittäistavara- ja suoramyynti markkinoilla erialisilla viestintä ja jakelustrategioilla ja b) haetaan yrityskohtaisia vientiratkaisuja. Näitä ei voi laitta tärkeysjärjestykseen vaan tärkeys riippuu hunajaa myyvän yrityksen liiketoimintastrategiasta. Kun uudella tavalla segmentoitunut toiminta kehittyy ja vakiintuu, ”ylituotanto” sana ei kuulu enää suomalaiseen mehiläishoidon terminologiaan.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti